6 tips voor meer plezier in je werk!

Met een vrolijk gezicht naar je werk én aan het eind van je werkdag met een voldaan gevoel naar huis. Dat zou fijn zijn! Oké, we hebben allemaal wel eens geen zin om te werken. Echter, als de ontevredenheid het werkgeluk gaat overheersen, dan wil ik je uitnodigen om verder te lezen. Ik heb zes tips die je gaan helpen het plezier in je werk terug te brengen.

Waar beleef jij plezier aan?

Voor de één is het een lekker bakje koffie of een muziekje op de achtergrond, voor de ander is het een vergadering vol discussies of een moeilijk puzzelstuk dat opgelost moet worden. Het is heel persoonlijk waar iemand plezier uit haalt. Ik zal je daarom ook niet vertellen dat je meer moet discussiëren of meer bakjes koffie moet drinken om je werkgeluk te vergroten. Wat ik je wel durf te vertellen is dat je ALTIJD de mogelijkheid hebt om jouw werksituatie leuker voor jezelf te maken. Dit kan onder andere door je mindset te veranderen, je denkstijl zó aanpassen dat je meer tevredenheid ervaart. Een andere, meer praktische manier is actief aan de slag gaan met gedragsverandering door bijvoorbeeld meer of juist minder van iets te doen. Daarmee bedoel ik niet dat jij als persoon hoeft te veranderen; het gaat er juist om dat je doet wat bij je past en waar je energie van krijgt. En gek genoeg kiezen we meestal (onbewust) voor de acties die hier allesbehalve op aansluiten.

In onderstaande tips richt ik me op de praktische aanpak.

Zes tips voor meer werkplezier

1. Reflecteer op je werkdagen

Houd voor jezelf één of twee weken een klein dagboekje bij. Op welke dagen was je blij? Waar kreeg je energie van? Waar kwam dat door? En ook: wanneer was je minder blij? Wat kostte je energie? Wat was hier de aanleiding van? Naderhand kijk je terug op deze periode: wat valt je op aan het geheel? Als je nu mag samenvatten waar je plezier uit haalt en waar je juist géén plezier uit haalt, wat is dat dan?

2. Maak een praatje met je collega’s, baas en/of klanten

Als mens hebben we nu eenmaal sociale contacten nodig. Ze dragen bij aan ons geluksgevoel. ‘Bij sociale contacten zijn zowel de frequentie als de kwaliteit hierbij van belang’, aldus het Centraal Bureau voor Statistiek. Hoe beter de kwaliteit van het gesprek, des te gelukkiger je je voelt. Eén goed gesprek is meer waard dan tien oppervlakkige gesprekken.

Hoe draag je bij aan een goed gesprek? Denk eens terug aan je eigen gesprekken. Wanneer had je voor jouw gevoel een goed gesprek? Als het goed is, komen onderstaande punten hierin terug:

  • Neem de tijd; heb aandacht voor de ander en luister oprecht naar wat de ander je vertelt.
  • Maak non-verbaal contact: draai je lichaam zo dat je tegenover diegene zit en maak oogcontact.
  • Verplaats je in de ander, leef mee. Dit zorgt voor verbinding met je gesprekspartner.
met elkaar praten

3. Neem af en toe afstand van je werk (ook al zit je lekker in de flow)

Non-stop werken aan dat ene artikel of aan die stapel papierwerk. Als je lekker in de werkflow zit, voel je je productiever dan ooit! Pak toch tussendoor je rustmoment om naderhand ook energie over te houden, voor je geest en voor je lijf. Strek je benen en armen, haal een bakje thee of doe een dansje. Een gezonde geest in een gezond lichaam, toch?

4. Vier je successen

Heb je je doel bereikt, of een stap gemaakt die nodig was om je uiteindelijke doel te bereiken? Goed gedaan! Geef jezelf een (denkbeeldig) schouderklopje, trakteer jezelf op een warme chocomel en/of spring een gat in de lucht. Of het een grote of kleine overwinning is maakt niet uit; elke winst is het vieren waard!

5. Wissel taken (af) met je collega of deel je takenpakket anders in

Job crafting, wel eens van gehoord? Je richt als het ware je takenpakket opnieuw in, passend op wat jij leuk vindt en wat goed bij jou past. In combinatie met de reflectie op je werkdagen (tip 1) kun je voor jezelf nagaan: hoe kan ik méér doen van hetgeen ik leuk vind, en hoe kan ik minder doen van hetgeen ik níet leuk vind? Pas dit toe in je werk.

6. Maak een plan van aanpak en pas dit consequent toe!

‘Alles wat je aandacht geeft, groeit.’ Dat klopt als een bus. Als je voor jezelf helder hebt wat je wilt veranderen, maak dan voor jezelf een plan van aanpak. En heel belangrijk: ga er ook écht mee aan de slag. Maak het concreet door op te schrijven hoe en wanneer je dit gaat doen. Bijvoorbeeld:

  • Ik ga 2x per dag een rondje koffie halen voor mijn collega’s, zodat ik even achter mijn computer weg ben en ik tegelijk een praatje met hen kan maken.
  • Ik ga maandag bij mijn baas aangeven dat ik die administratieve taak aan iemand anders wil overdragen.
  • Op dinsdag en donderdag maak ik een wandeling in mijn lunchpauze.
  • Zodra ik kritiek krijg van een collega ga ik er niet tegenin, maar bedank ik degene voor de feedback en vraag om meer toelichting als ik het niet begrijp.

Als je merkt dat de actie niet voor je werkt zoals hij nu is, pas hem dan aan op een manier dat hij wél voor je gaat werken.

Ik wens je heel veel werkplezier toe, maak er iets moois van!

Groetjes,

Marleen
Loopbaancoach bij Steps and Clouds

Wil je concreet resultaat zien of jouw gedrag wel aansluit op wat je nou echt leuk vindt? Vraag dan de Loopbaanscan aan!

Lees meer over Marleen of over het aanbod in loopbaantrajecten bij Steps and Clouds.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *